pátek 16. března 2012

Svět informací

Taky už jste viděli tohle video? A jak to na vás zapůsobilo? Moje první reakce byla zhruba ve stylu: to je ale parchant! Měla bych to šířit dál! Ale hned vzápětí ji vystřídaly myšlenky typu: počkat, kolik z toho, co tam říkají, je vlastně pravda? No a když se pak člověk podívá na další videa (třeba tohle), už je z toho totálně osel a neví, co si vlastně má myslet. Šířit? Nešířit? Přispět? Nepřispět? Kdo má vlastně pravdu? Jo, mohla bych strávit několik hodin googlením a třeba bych pak zjistila, jak je to ve skutečnosti. Ale třeba taky ne. Jak si vlastně můžu být jistá, že to, co jsem právě našla, se zakládá na pravdě? Komu můžu věřit a komu ne?
A tuhle otázku teď řeším skoro každý den. Nemusí to být zrovna tak velké téma jako Kony, stačí jakýkoliv článek třeba na nějakém zpravodajském serveru. Pokaždé musím přemýšlet, co autor svým článkem zamýšlel. Opravdu nás chtěl o něčem pravdivě informovat? Nebo o tom píše, protože si to někdo objednal? Říká celou pravdu? Nebo mlží? Chce nám něco vnutit? Třeba zrovna ten Kony - to video se snaží dost brutálně zapůsobit na naše svědomí (i když na můj vkus moc "americky," čili přehnaně), vzbudit v nás toho "lepšího člověka" a přesvědčit nás, abysme se připojili k dobrému skutku. Anebo možná ne, možná se nás snaží zmanipulovat, aby z nás mohli vytáhnout peníze, jak tvrdí slečna na druhém videu. A komu mám teď věřit? Jak si můžu udělat na něco názor, když nevím, na které informace se můžu spolehnout?
Další součástí informačního problému jsou média - konkrétně témata, kterým se věnují, nebo naopak nevěnují. Zrovna dneska se na FB profilu Erika Taberyho (který považuju za jeden ze spolehlivějších informačních zdrojů) objevily hned dva příspěvky na toto téma - napřed o Aktuálně.cz a Schwarzenbergově odchodu z vlády, teď navečer pak o Holešovické výzvě (která je mimochodem podle mě totální hovadina - ne že bych byla nadšená z naší vlády, ale HV nemá vůbec žádnou alternativu a je to podivná pakáž). Opět ta samá otázka - proč se o těchto tématech ne/píše? Kdo tím co sleduje? Jsou akce HV natolik důležité, aby o nich musela ČT informovat?
Vlastně by mě docela zajímalo, jestli vůbec existuje ve světě nějaké objektivní zpravodajství, nebo jsme jenom vystavení nějakému globálnímu vymývání mozků. Můžeme si ukazovat na ruské volby, které byly zmanipulované dost okatě, ale nemůžeme vědět, jestli se to samé (nejen s volbama, ale s jakýmakoliv informacema) neděje i u nás, nebo dokonce v zemích, které považujeme za kulturnější a svobodnější než naši kotlinu. Ale myslím, že to se nikdy nedozvíme. Pokud existuje nějaká skupina lidí, která tento svět ovládá a manipuluje, dá si nejspíš sakra velký pozor, aby nebyla odhalena.
Nechce se mi končit tento článek pesimisticky, ale nějak v tomhle tématu nevidím nic optimistického, takže jsem ráda, že jsem ho po několika dnech dopsala a můžu se věnovat veselejším námětům.

Žádné komentáře:

Okomentovat