středa 28. března 2012

Výchovně vzdělávací problémy, část druhá

Dneska jsem byla zase doučovat. Někdy v průběhu hodiny jsem zahlídla Sandřinu žákovskou a nějakým nešťastným působením osudu mě napadlo, že se do ní podívám. To jsem samozřejmě neměla dělat. Sandra sice prohlásila, že z ničeho nepropadá, ale žákovská tvrdila něco jiného. Když zrovna z něčeho nepropadala, tak jí průměr stejně vycházel okolo čtyřky. Připomínalo mi to některé exempláře, které se u nás ve třídě moc dlouho neohřály. Sandruška sice teď měla aspoň z té matiky pár lepších známek, ale spíš než svému zásahu bych to přičítala tomu, že středová souměrnost a pár dalších geometrických záležitostí jsou natolik primitivní, že je dokázala dostat do hlavy i tahle osoba. Radši jsem nezkoumala, co berou ve fyzice, přírodopisu, dějepisu, zeměpisu a bůhví v čem ještě má problémy. "Ty se vůbec neučíš?" zeptala jsem se a odpověď zněla podle očekávání - ne. Tak nevím, jestli se vůbec mám pokoušet s tím něco dělat, protože to vypadá, že přesvědčit ji, aby se učila, je nad mé síly.
Co mi ale vyrazilo dech, byl její nevinný výrok: "U nás ve třídě propadá z matiky 14 lidí." Tak teď nevím, jestli má třídu plnou tupců, nebo tak blbého učitele, nebo oboje. Údajně jsou nejhorší třída ve škole, co se týká studijních výsledků. Každopádně mi něco říká, že takhle by to nemělo být, že se někde stala chyba. Sakra velká chyba. Mám docela chuť se někdy přijít na tu jejich hodinu podívat, ale nejsem si jistá, jestli bych to vůbec přežila. Ale už je mi jasné to tempo, kterým v jejím sešitě přibývají zápisky - většinou zhruba půl A4 za hodinu. Víc nezvládnou.
Když už jsem kontrolovala jednu žákovskou, mrkla jsem se i do druhé. Míša sice nemá tak katastrofální známky, ale když mi řekla: "Hlavně se nedívej na poznámky," tak jsem se samozřejmě podívala na poznámky a opět nestačila žasnout. Jí v hodině a necvičí v tělocviku (případně: místo cvičení se válí po žíněnce) se tam objevovalo tolikrát, že jsem to ani nepočítala. Našla jsem tam taky cosi o nerespektování učitelky a odcházení z hodiny bez dovolení, ale nejvíc mě pobavila poznámka o tom, že si strká do pusy zmuchlanou písemku z matiky či z čeho to bylo. Ani v nejmenším nepochybuju, že si všechny ty poznámky zasloužila, vzhledem k tomu, jaké mám já sama problémy ukočírovat ji. Naštěstí je mám na starosti jenom dvě. Nedokážu si představit sebe před plnou třídou takových rozjívených grázlíků.
Kořen tohoto problému je mi ale docela jasný. Sice jsem se na to holek ještě neptala, takže to nemusí být pravda, ale mám takový dojem, že už hodně dlouhou dobu zůstávají samy bez dozoru doma a navíc nemají žádné kroužky, takže se prostě vychovávají samy a takhle to dopadá - žádný respekt, žádná disciplína. Na jednu stranu chápu, že rodiče musí být do večera v práci, takže na ně nemají čas, ale tak si měli sakra zařídit nějaké hlídání nebo něco! Takhle se nemůžou divit, že jim obě dvě dcerušky (věk 11 a 13) kouří a berou jim z ledničky pivo. A já nevím, jestli vůbec mám na to, abych jim v takovémhle stavu vtloukla něco do hlavy...

Žádné komentáře:

Okomentovat